KHUSYUK DALAM SOLAT

Wednesday, August 21, 2013



 Khusyuk Dalam Solat….


1. Sentiasa menghadirkan hati meyakini kebesaran dan kekuasaan Allah.
2. Menghadirkan hati mengakui tentang kelemahan kita sebagai hamba Allah yang sentiasa memerlukan pertolongan Allah.
3. Menghadirkan hati mengakui segala kemewahan dunia dan kesenangan adalah sementara.
4. Tidak tergesa-gesa dalam menunaikan solat kerana tergesa-gesa boleh membawa kepada luputnya beberapa perkara penting untuk khusyuk.
5. Hendaklah menunaikan solat pada awal waktu dan secara berjemaah.
6. Pakaian yang digunakan dalam solat hendaklah bersih daripada najis. Begitu juga dengan sejadah. Ia hendaklah bersih dan tidak mempunyai gambar-gambar yang boleh melalaikan solat.
7. Dalam suasana yang aman tanpa suara bising daripada kanak-kanak mahupun menerusi televisyen atau radio.
8. Imam hendaklah seorang yang elok bacaannya kerana bacaan yang elok membantu menghadirkan hati. Imam itu pula tidak dibenci oleh ahli jemaah.
9. Bersihkan fikiran daripada masalah hidup dan tumpukan sepenuh perhatian kepada Allah.
10. Membuang air kecil dan air besar terlebih dahulu jika berasa perlu berbuat demikian. ini kerana orang yang solat dalam keadaan menahan buang air kecil dan buang air besar tidak akan memperoleh kekhusyukan.
http://admax.effectivemeasure.net/emnb_1_.gif
11. Tidak berada dalam keadaan lapar atau terlalu kenyang kerana orang yang lapar hanya memikirkan untuk makan. Begitu juga dengan orang yang terlalu kenyang berada dalam keadaan tidak selesa dalam setiap pergerakannya.
12. Kesihatan tubuh badan hendaklah dijaga. Badan yang sakit sukar mendatangkan rasa khusyuk dalam solat.
13. Hati hendaklah hadir dalam solat, bukannya melayang tak tentu arah.
14. Memahami makna bacaan dalam solat.

Seringkali kita terbaca rahsia-rahsia kusyuk bersolat, yang mana di antaranya memahami bacaan dalam solat dan menghayatinya, menunjukkan sikap tunduk dan merendah diri, menjaga makan minum, membanyakkan sedekah, jangan menahan qada hajat, menyempurnakan wudhu, membaca doa ketika berwudhu, memakai pakaian bersih dan haruman, solat diawal waktu, tiada objek dihadapan tempat solat, mengingati mati, menyemai rasa takut dan redah diri, memulakan dengan membaca surah an-Nas, selawat ke atas nabi , istighfar dan bacaan menjauhi gangguan syaitan, dan… dan… dan… satu senarai yang tidak kehabisan.
Namun itu, kenapa ramai yang telah melakukan kesemua kaedah di atas tetapi masih juga tidak mendapat kekusyukan dalam bersolat? Kenapa?

Ayat 45 di dalam Surah Al-Baqarah:
Maksudnya: …dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; Al-Baqarah: 45

Persoalan utama daripada ayat di atas ialah “kusyuk”. Solat menjadi sangat berat kepada mereka yang tidak kusyuk, dan menjadi sangat mudah bagi yang kusyuk. Mereka ini dapat merasakan kemanisan bersolat.
Kini mari kita mulakan pemahaman dengan cuba mempersoalkan kepada diri anda kenapakah bersolat? Apakah perspektif atau “niat” anda ketika memulakan solat?
Pasti ramai menjawab saya bersolat “kerana Allah SWT”. Saya bersolat kerana ianya adalah “perintah Allah SWT”. Saya bersolat kerana hendak “melaksanakan kewajipan“. Dalam kata lain, saya laksanakan sesuatu yang membebankan kerana bebanan yang lainnya.

Oleh itu saya berpendapat “niat beribadah” di atas adalah tidak tepat. Oleh kerana “niat beribadah” menjadi tidak tepat, maka solat itu menjadi sangatlah berat dan tiada kekusyukan di dalam bersolat. Ini kerana anda melakukan solat kerana hendak melaksanakan perintah/kewajipan. Ini ditambah pula dengan bebanan daripada melakukan kaedah-kaedah disarankan (persoalan mekanisma). Hasil akhir ialah anda akan merasakan solat menjadi lebih membebankan dan sangat berat. Anda akan sentiasa tidak menemui kekusyukan dalam bersolat. Fikiran anda melayang-layang bagi mengurangkan bebanan yang sedang anda rasakan.

Bagi mendapatkan jawapannya, anda perlu membaca dan memahami Al-Quran serta bertanya kepada diri anda kenapakah Allah SWT memerintahkan anda melakukan ini dan itu? Anda kemudiannya perlu membuat kesimpulan atau initipati utama daripada perintah-perintah Allah SWT. Apakah kesimpulan dari segala perintah Allah SWT? Apakah intipati utama perintah Allah SWT?
Jawapannya ialah anda perlu melakukan solat sebagai tanda “bersyukur” kepada Allah SWT. Jawapannya ialah sebagai tanda anda “berterima kasih” kepada Allah SWT. Jawapannya ialah sebagai tanda anda “memuji-muji” Allah SWT”. Inilah intipati utamaperintah bersolat, iaitu bersyukur dan memuji Allah SWT. Ianya berulang-ulang kali dinyatakan di dalam Al-Quran tetapi ramai juga yang masih tidak memahami intipati sebenar perintah-perintah Allah SWT dan melakukannya secara membuta-tuli.

Sekarang ini, cuba anda ubah perspektif (niat) anda apabila mula mengambil wudhu dan bersolat (atau dalam apa-apa ibadah). Cuba anda ubah perspektif anda daripada melakukan solat “kerana hendak melaksanakan kewajipan” kepada “kerana hendak bersyukur (berterima kasih) kepada Allah SWT” dan bagi segala nikmat yang diperolehi antara jarak setiap solat. Cuba anda bayangkan sendiri bagaimanakah rupanya solat yang berupaya membuktikan anda “bersyukur (berterima kasih) kepada Allah SWT”? Apakah nikmat yang akan anda ingatkan kembali semasa solat anda bagi membuktikan solat “kerana anda hendak bersyukur (berterima kasih) kepada Allah SWT”?

Saya sepenuhnya percaya anda akan merasakan kemanisan dan kekusyukan bersolat jika anda mengubah perspektif (niat) solat anda daripada “kerana hendak melaksanakan kewajipan” kepada “kerana hendak bersyukur (berterima kasih) kepada Allah SWT”. Anda akanmengingati kembali segala nikmat yang diperolehi antara jarak setiap solat dan menjadi lebih gembira serta berfikiran positif. Anda akan merasakan ibadah yang anda lakukan sentiasa tidak mencukupi untuk membuktikan perasaan syukur anda kepada Allah SWT. Anda akan merasa dahagakan bersolat dan tiada bebanan dalam bersolat. Anda juga secara langsung akan melakukan kesemua kaedah-kaedah (mekanisma) solat kerana hendak membuktikan solat yang berupaya menunjukkan kesyukuran anda kepada Allah SWT (iaitu menuju kepada solat yang mencegah keji dan munkar).

Kini apakah kesan daripada tindakan memperbetulkan perspektif atau niat anda? Kesannya ialah anda menjadi lebih gembira dan berfikiran positif kerana anda mengenang setiap nikmat yang telah dikurniakan kepada anda. Anda mengenangkan apa yang anda perolehi daripada kehidupan, dan bukan kekurangan diri anda. Keluarga, teman dan rakan sekerja atau majikan anda menjadi lebih gembira bersama anda kerana anda seorang yang bersyukur dan menghargai mereka. Anda akan menjaga kesihatan anda kerana bersyukur dengan nikmat tubuh dan anggota badan yang dikurniakan Allah SWT. Anda akan menggunakan rezeki anda dengan lebih baik dan tidak membazir kerana anda seorang yang bersyukur. Anda akan menjauhi segala dosa dan kemungkaran kerana mensyukuri kehidupan anda dan melindunginya daripada kerosakan.

Kesemuanya akan membuatkan anda lebih gembira dan membentuk energi tubuh yang mengeluarkan getaran energi positif serta menarik energi-energi positif lain ke dalam kehidupan anda. Urusan pekerjaan anda menjadi mudah, rezeki anda semakin bertambah, kehidupan diri dan keluarga menjadi lebih gembira dan sebagainya. Semuanya kerana anda bersyukur kepada Allah SWT dan inilah intipati utama daripada segala perintah-perintah Allah SWT. Iaitu agar hambaNya bersyukur ke atas segala nikmat-nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah SWT kepada anda.

Jangan tunggu lagi , segera perbaiki solat anda jika tidak ingin terkena tudingan seperti yang disebutkan dalam surat Al Maun ayat 4-5 :

4- Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat, 5- (iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya.....

Atau jangan sampai anda disamakan dengan orang mabuk seperti disebutkan Allah dalam surat An Nisa ayat 43 :

43- Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan…..

 Selamat mencuba! Wassalam.



Sumber Bersama ~ Blog Pembangunan Ummah & Info Islamik

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Cbox

Subscribe