CARA-CARA MEMIMPIN HATI
Thursday, January 23, 2014
Hati mesti dipimpin agar ia menjadi bersih atau baik. Kerana
membersihkan hati adalah wajib. Bila ia bersih, akan membersihkan seluruh
kehidupan lahirnya. Di antara cara-cara memimpin hati ialah:
Pertama:
Ada ilmu tentang hati atau roh. Tujuannya untuk mengenal
sifat-sifat hati yang positif dan yang negatif. Kalau tidak ada ilmu
tentangnya, sifat-sifat mazmumah tidak akan dapat dikesan. Apalagi untuk
ditumpaskan. Begitu juga dengan sifat-sifat mahmudahnya tidak akan dapat
dikesan untuk disuburkan.
Kedua:
Perlu latihan-latihan praktikal melalui:
a. Mujahadatunnafsi
b. Istiqamah
c. Tafakur
d. Bergaul dengan orang yang baik-baik
e. Pimpinan mursyid
A. MUJAHADATUNNAFSI
Mujahadatun nafsi itu, di antara caranya ialah dengan
menempuh tiga peringkat iaitu:
1. Takhalli – mengosongkan, membuang atau menyucikan
daripada sifat-sifat yang keji.
2. Tahalli - mengisi atau menghiasi dengan sifat-sifat
terpuji.
3. Tajalli - terasa kebesaran dan kehebatan Allah atau
sentiasa rasa bertuhan.
Pada ketiga-tiga peringkat ini hendaklah dilakukan dengan
mengadakan latihan yang dinamakan riadatunnafsi (Yakni latihan melawan atau
memerangi semua kehendak-kehendak hati yang jahat, yang didorong oleh hawa
nafsu). Cara memeranginya ialah melalui latihan-latihan menolak kemahuan jahat
yang ditimbulkan oleh nafsu. Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:
1. TAKHALLI
Di peringkat takhalli, kita mesti melawan dan membuang
dengan memaksa terus-menerus semua kehendak-kehendak nafsu yang rendah (jahat)
dan dilarang oleh Allah. Selagi kita tidak memaksa diri untuk membenci,
memusuhi dan membuangnya jauh-jauh secara terus-menerus dari diri kita, selagi
itulah nafsu jahat akan sentiasa menguasai dan memperhambakan kita.
Rasulullah SAW bersabda: “Sejahat-jahat musuh engkau
ialah nafsu engkau yang terletak di antara dua lambung engkau.” (Riwayat
Al Baihaqi)
Kerana kejahatannya itu, telah ramai manusia yang ditipu dan
diperdayakan untuk tunduk dan bertuhankan hawa nafsu. Ini ada diceritakan oleh
Allah dengan firman-Nya: “Apakah engkau tidak perhatikan orang-orang yang
mengambil hawa nafsu menjadi Tuhan, lalu dia dibiarkan sesat oleh Allah
berdasarkan ilmu-Nya.” (Al Jasiyah: 23)
Apabila nafsu jahat itu dibiarkan menguasai hati, iman tidak
akan ada tempatnya. Bila iman tidak ada, manusia bukan lagi menyembah Allah,
Tuhan yang sebenarnya tetapi dia akan menyembah hawa nafsu. Oleh itu usaha
melawan hawa nafsu janganlah dipermudah-mudah dan dianggap ringan. Ia adalah
satu jihad yang besar. Ingatlah sabda Rasulullah SAW pada Sahabat-Sahabat
ketika baginda berangkat pulang dari satu medan peperangan:“Kita baru balik
dari satu peperangan yang kecil untuk memasuki peperangan yang besar.” Bila
para Sahabat bertanya: “Peperangan apakah itu?” Baginda berkata: “Peperangan
melawan nafsu.” (Riwayat Al Baihaqi)
Melawan hawa nafsu sangatlah susah. Barangkali kalau nafsu
itu ada di luar jasad kita dan boleh pula dipegang, senanglah kita picit dan
membunuhnya sampai mati. Tetapi nafsu kita itu ada dalam diri kita, mengalir
bersama aliran darah, menguasai seluruh tubuh kita. Bahkan ia menjadi
sebahagian daripada jasad kita iaitu tubuh yang halus (jismul-latif). Kerana
itu, tanpa kesedaran, kemahuan dan paksaan yang sungguh-sungguh, kita pasti
dikalahkannya, kemudian ia peralatkan semahu-mahunya.
Untuk lebih jelas, disenaraikan peringkat-peringkat nafsu
manusia. Sepertimana iman itu sendiri berperingkat-peringkat, begitu juga
nafsu. Seseorang yang dapat mengalahkan nafsunya akan meningkat ke taraf nafsu
yang lebih baik. Begitulah seterusnya sehingga nafsu manusia itu benar-benar
dapat ditundukkan kepada perintah Allah.
Berikut ialah peringkat-peringkat nafsu mengikut aturan tingkatannya:
i. Nafsu ammarah
ii. Nafsu lawwamah
iii. Nafsu mulhamah
iv. Nafsu mutmainnah
v. Nafsu radhiah
vi. Nafsu mardhiah
vii. Nafsu kamilah
Orang yang imannya di taraf iman ilmu, nafsunya berada di
taraf yang kedua iaitu nafsu lawwamah. Kita mesti berjuang melawan nafsu itu
hingga ia mahu tunduk sepenuhnya pada perintah Allah iaitu paling minima, nafsu
mutmainnah. Nafsu mutmainnah ada pada orang yang memiliki iman ayan. Di
peringkat inilah sahaja kita akan dapat menyelamatkan diri daripada seksaan
Neraka. Ini dinyatakan sendiri oleh Allah SWT dengan firman-Nya: “Hai jiwa
yang tenang (nafsu mutmainnah), kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang puas
lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku. Dan masuklah
ke dalam Syurga-Ku.” (Al Fajr: 27-30)
Di sini diperpanjangkan lagi, bagaimana mahu membersihkan
sifat-sifat mazmumah yang melekat pada hati itu. Sifat-sifat mazmumah yang
melekat pada hati sepertilah daki yang melekat di badan. Kalau kita malas
menggosoknya, akan bertambah menebal dan kuatlah ia bertapak di badan.
Sebaliknya kalau kita rajin meneliti dan menggosoknya, maka akan bersihlah badan.
Begitulah mazmumah (daki) hati. Jika kita rajin meneliti dan membersihkannya,
maka bersihlah hati itu, malah ia bercahaya.
Bagaimanakah cara membuang sifat-sifat mazmumah dari hati?
Tentulah tidak sesenang membuang daki di badan. Ia memerlukan latihan jiwa yang
sungguh-sungguh, didikan yang berterusan dan tunjuk ajar yang berkesan dari
guru mursyid. Yakni guru yang dapat membaca dan menyelami hati muridnya
sehingga dia tahu apakah kekurangan dan kelebihan muridnya itu. Malangnya di
akhir zaman ini kita ketiadaan guru mursyid. Ini dinyatakan sendiri oleh
baginda Rasulullah bahawa di akhir zaman yang banyak adalah mubaligh tetapi
sukar mencari guru mursyid.
Nasib kita hari ini umpama anak ayam kehilangan ibu. Tiada
yang akan memandu kita melalui jalan kebaikan yang ingin kita tempuhi.
Meraba-rabalah kita. Tetapi bagi orang yang mempunyai keazaman yang kuat untuk
membersihkan jiwanya, dia tidak akan kecewa hanya kerana tiada orang yang boleh
mendidik dan memimpinnya. Ia akan sanggup berusaha sendiri demi kesempurnaan
diri dan hidupnya, sekadar yang termampu.
Untuk jelasnya dibuat beberapa contoh, cara membersihkan
hati yang jahat ini:
Contoh 1: Rasa Bakhil
Biasanya nafsu mendorong kita bersifat bakhil. Sedangkan
bakhil itu dikeji dan dibenci oleh Allah. Kerana Allah mahu kita jadi pemurah.
Dalam sebuah Hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Si pemurah yang jahil lebih
dicintai Allah daripada ahli ibadah yang bakhil.” (Riwayat Al Khatib)
Oleh itu kita mesti melawan kemahuan nafsu itu. Paksalah
hati memberi atau menderma selalu, terutamanya waktu rasa bakhil itu menguasai
diri. Yang paling baik, waktu duit tinggal sedikit, waktu itulah kita latih
berkorban kerana waktu itulah nafsu rasa paling tercabar. Itulah waktu yang
sebaik-baiknya untuk menundukkan nafsu. Sedangkan waktu kita kaya, fungsi
menderma tidaklah sebagai riadah melawan nafsu tetapi perbuatan itu sekadar
dapat pahala.
Katakanlah kita sedar bahawa pada diri kita ada sifat
bakhil. Kita pun tahu bahawa Allah tidak suka pada orang yang bakhil. Kerana
itu kita berazam untuk mengikis sifat yang terkutuk itu. Maka kita perlu cuba
membiasakan dan membanyakkan sedekah, memberi hadiah dan lain-lain amalan yang
berupa pemberian hak kita kepada orang lain. Agar sifat pemurah menjadi subur
dan sebati seterusnya menjadi tabiat kita. Sebagai pendorongnya, kita hendaklah
selalu membaca firman-firman Allah dan Hadis-Hadis yang banyak menganjurkan kita
berkorban. Di sini dipetik beberapa ayat Al Quran dan Hadis untuk menunjukkan
Allah dan Rasul-Nya sangat menganjurkan sifat pemurah itu.
Firman Allah SWT: “Berimanlah kamu kepada Allah dan
Rasul-Nya dan nafkahkan sebahagian dari hartamu yang Allah telah menjadikan
kamu menguasainya. Maka orang-orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan
sebahagian dari hartamu, memperolehi pahala yang besar.” (Al Hadid: 7)
Firman Allah SWT: “Siapakah yang mahu meminjamkan kepada
Allah pinjaman yang baik, maka Allah akan melipat gandakan (balasan) pinjaman
itu untuknya dan dia akan memperolehi pahala yang banyak.” (Al Hadid: 11)
Bersabda Rasulullah SAW: “Orang yang membantu perempuan
janda dan orang miskin, samalah seperti berjihad di jalan Allah dan seperti
bersolat malam tanpa letih, dan seperti berpuasa siang hari tanpa berbuka.”
(Riwayat Bukhari)
Sebenarnya sifat bakhil bukan sahaja ada pada orang kaya dan
berharta bahkan orang miskin pun tidak mustahil dihinggapi penyakit ini. Kerana
itu dalam Islam bukan sahaja sedekah itu boleh dilakukan dengan harta benda
tetapi boleh juga dilakukan dengan cara yang lain. Cara-cara ini dapat mendidik
akhlak mulia bagi semua orang, memberi peluang pada orang miskin mengikis sifat
bakhil selain turut mendapat pahala sedekah.
Allah SWT berfirman: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf,
lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan
penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263)
Rasulullah SAW pernah memberikan garis-garis panduan berikut
dalam satu riwayat Hadisnya: “Segala perbuatan yang baik itu sedekah.” (Riwayat
Ahmad dan Bukhari dari Jabir)
Sabda Rasulullah SAW: “Senyuman kepada saudaramu itu
adalah sedekah.”(Mashabi Assunah)
Lagi Sabda Baginda: “Aku khabarkan kepadamu, yang lebih
tinggi dari darjat puasa, sembahyang dan sedekah. “Khabarkanlah,” kata
Sahabat-Sahabat. “Mendamaikan dua golongan yang bergaduh itu
sedekah.” (Riwayat Ahmad dari Abi Dardak)
Dengan menggunakan panduan-panduan di atas, orang yang
menyedari ada padanya sifat bakhil, bolehlah cuba melatih diri untuk
mengubatnya. Bila ada saja peluang untuk sedekah dan sebagainya, jangan dibiar
begitu sahaja. Paksalah hati untuk mengeluarkan harta atau bertindak memberi
kebaikan kepada orang lain dengan bermacam-macam cara itu.
Di waktu rasa bakhil itu terasa kuat bergantung di hati,
waktu itulah perlawanan mesti dihebatkan. Keluarkan apa-apa yang disayangi itu
dengan segera dan sebanyak-banyaknya. Latihan ini akan jadi lebih berkesan
kalau kita sanggup mengeluarkan harta itu semasa kita sendiri kekurangan.
Katakanlah kita didatangi oleh peminta derma di waktu kita hanya ada RM5 di
poket. Waktu itu, paksakan hati supaya mengeluarkan separuh yang ada. Tentulah
hati rasa berat tetapi keluarkanlah juga. Insya-Allah, kalau ini dibuat dan
sanggup kita buat selalu, kita akan jadi seorang yang pemurah dan rasa bakhil
akan lenyap terus dari hati kita. Katakanlah kita ada duit RM10,000 tetapi yang
kita dermakan hanya RM10 sahaja, tentu tidak akan berkesan apa-apa di hati
kita. Di waktu duit sedikit, rasa bakhil sangat kuat maka waktu itu kita akan
rasa berat untuk menderma. Ketika itulah kita perlu lawan sifat bakhil itu.
Itulah yang dikatakan latihan. Itulah caranya untuk suburkan sifat-sifat
pemurah.
Contoh 2: Sifat Takabur
Sifat takabur (sombong) adalah mazmumah yang wajib sangat
dikikis segera. Kalau tidak ia akan menutup semua jalan-jalan kebaikan yang mungkin
dibuat oleh seseorang itu. Hampir semua dari kita ada sifat ego atau sombong
ini. Untuk membuangnya, amat susah sekali. Imam Ghazali ada berkata bahawa
sifat ego itu hampir-hampir mustahil dapat dibuang semuanya dari jiwa manusia.
Ada ulama sufi berkata, setelah melakukan latihan melawan hawa nafsu, sifat
mazmumah yang paling akhir sekali keluar dari dirinya ialah kibir, sombong atau
ego.
Bagaimanapun kita perlu berusaha untuk mengurangkannya. Kita
mesti cuba merendah diri dengan memaksa hati untuk merasa dan mengakui
kelemahan dan kekurangan kita sebagai manusia biasa. Dalam perselisihan
pendapat atau pergaduhan kita dengan orang lain misalnya, cuba rasakan
kesilapan itu di pihak kita. Atau paling tidak, akuilah bahawa kita juga turut
bersalah. Bukankah ada pepatah mengatakan, “Bertepuk sebelah tangan masakan
berbunyi.”
Kalau kita mampu dan berani mengakui kesalahan, akan mampu
pulalah kita meminta maaf. Hanya dengan meminta maaf sahaja dosa kita sesama
manusia akan terhapus. Oleh itu perlu sangatlah kita melatih diri untuk melawan
sifat sombong atau takabur itu.
Latihan yang lebih berkesan lagi ialah kita biasakan diri
tinggal bersama dengan orang-orang yang dipandang rendah oleh masyarakat.
Orang-orang susah, peminta sedekah, orang cacat dan siapa sahaja yang setaraf,
kita dampingi dan gauli. Duduk, bercakap-cakap, minum dan tidur baring bersama
mereka hingga kita rasa sama seperti mereka. Waktu itu jiwa ego kita akan
berasa kesal, terhina dan terseksa sekali kerana kita merasakan orang lain
semua mengejek dan merendah-rendahkan kita. Biarkan. Bisikkan di hati, “Memang
awak ini asalnya miskin dan hina. Berasal dari tanah dan akan menjadi tanah.
Datang ke dunia dulu tanpa seurat benang dan sesen wang.”
Kalaulah amalan ini dibiasakan, insya-Allah sifat ego itu
sedikit demi sedikit akan dapat kita buang dari hati kita. Alah bisa tegal
biasa dan yakinlah ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya. Dan ingatlah
selalu firman Allah: “Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana
sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya
Allah tidak suka seseorang yang sombong lagi membangga diri.” (Luqman: 18)
Allah berfirman lagi: “Hai orang-orang yang beriman,
janganlah satu golongan menghina golongan yang lain kerana boleh jadi mereka
yang dihina lebih baik dari mereka yang menghina. Dan jangan pula wanita
(menghina) wanita-wanita lain kerana boleh jadi wanita yang dihina lebih baik
dari wanita yang menghina.” (Al Hujurat: 11)
Janganlah kita berjalan di muka bumi dengan sombong kerana
kekayaan kita. Kekuatan kita tentu tidak dapat membelah bumi dan ketinggian
kita tetap tidak dapat menyamai bukit. Imam Syafie pernah berkata, “Tidak akan
mulia orang yang mengangkat diri dan tidak akan hina orang yang merendah diri.”
Sifat berkasih sayang sesama manusia adalah sifat terpuji yang dituntut
oleh Allah. Ia adalah lawan pada sifat sombong, hasad dengki dan berdendam
sesama manusia. Untuk mendapatkannya, kita kena melakukan latihan. Untuk
menyayangi orang yang kita sayang itu mudah. Itu bukan latihan namanya. Untuk
sayang ayah dan ibu kita, ia tidak perlukan latihan. Memang fitrah semula jadi
kita sayang kepada ibu dan ayah. Tetapi yang memerlukan latihan ialah untuk
berbuat baik kepada orang yang tidak pernah berbuat baik kepada kita atau berbuat
baik kepada orang yang berbuat jahat kepada kita.
Latihan ini sangat susah hendak dibuat kerana ia sangat
bertentangan dengan nafsu. Tetapi kita diminta juga untuk mengusahakannya.
Sebab itu Rasulullah ada bersabda: “Hendaklah buat baik kepada orang yang buat
jahat kepada kamu.”
Biasanya kita hanya boleh berbuat baik dengan orang yang
berbuat baik kepada kita sahaja. Kalau ada kawan yang menyinggung kita, kita
tidak sanggup berbuat baik kepadanya. Sebab itulah kita kena latih melawan
kemahuan jahat itu. Caranya, orang yang kita tidak suka itu, kita ajak makan
bersama, ajak berbual, ajak bermesra, ajak berjalan dan lain-lain lagi. Hal ini
memanglah boleh membuatkan hati susah sedikit. Tidak mungkin sekali dua kita
usahakan, kita terus mendapat hasilnya. Kita kena lakukan latihan ini sepanjang
masa. Bila ada peluang melakukannya, teruslah
bertindak.
Sanggupkah kita membuat latihan seperti yang telah kita
sebutkan tadi? Kalau kita mampu berbuat, kitalah rijal. Kitalah wira kerana
sanggup memerangi nafsu. Ertinya sanggup memerangi diri sendiri. Namun ianya
bukan mudah. Amat susah. Tersiksa kita dibuatnya. Adakalanya hendak berbuat
baik kepada orang yang pernah berbuat baik kepada kita pun amat susah. Betapa
pula hendak berbuat baik kepada orang yang pernah berbuat jahat kepada kita.
Tentu lebih sulit lagi. Namun melalui latihan yang bersungguh-sungguh,
insya-Allah ianya akan dipermudahkan oleh Allah. Allah berfirman: “Mereka
yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya
Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69)
Contoh 3: Rasa Takut
Rasa takut yang menguasai hati akan bertindak dalam berbagai
bentuk mengikut suasana yang dihadapi. Contohnya, takut jin, takut harimau,
takut ular, takut penjahat, takut miskin, takut orang kata, takut menegakkan
kebenaran, takut maksiat dan takutkan Allah.
Di antara rasa-rasa takut yang disenaraikan di atas, ada
rasa takut yang dilarang syariat dan ada pula rasa takut yang disuruh syariat.
Perlu diketahui bahawa kedua-dua jenis takut ini tidak mungkin mengisi hati
manusia dalam satu masa. Kalau rasa takut yang dilarang syariat ada dalam hati,
maka rasa takut yang disuruh syariat, tidak akan bertapak di hati. Sebaliknya
kalau takut yang disuruh syariat mengisi ruangan hati, maka hilanglah pula rasa
takut yang dilarang syariat.
Tujuan melawan hawa nafsu yang dianjurkan syariat adalah
untuk membuang segala rasa takut yang dilarang, untuk diganti dengan rasa takut
yang disuruh. Kemuncak rasa takut yang dikehendaki syariat ialah rasa takutkan
Allah, dengan erti takutkan segala azab yang dijanjikan oleh Allah di dunia
apalagi di Akhirat.
Untuk itu kita mesti melawan nafsu kita yang takut pada
hantu atau momok misalnya. Setiap kali kita terserempak dengan suasana itu,
jangan kita mengalah dengan nafsu. Kuatkan hati dan tanamkan keyakinan bahawa
Allah sahaja yang layak kita takuti. Yang lain-lain hanyalah makhluk seperti
kita dan tidak ada apa-apa kuasa.
Untuk lebih berkesan, cuba di waktu tengah malam, kita pergi
sendirian ke tanah perkuburan atau ke tempat-tempat yang menyeramkan.
Masya-Allah! Tentulah takut. Takut itulah yang mesti kita lawan. Lawan dengan
iman dan ilmu. Yakin bahawa tidak ada suatu kuasa pun yang boleh memberi kesan
melainkan kuasa dan keizinan Allah. Waktu itu, isikan hati dengan zikrullah.
Sedar dan yakinlah bahawa Allah sentiasa bersama dan Allah sangat hampir dengan
kita. Allah Maha Melihat dan sedang melihat apa yang kita lakukan. Allah Maha
Mendengar dan sedang mendengar apa yang kita katakan. Allah Maha Mengetahui
segala masalah yang sedang melanda hati kita. Allah penentu, Allah pemutus,
Allah penolong, Allah pembantu, Allah penyelamat dan Allah Maha Kasihan Belas
pada hamba-hamba-Nya yang mahu mengikut jalan-Nya. “Mereka yang
bermuhajadah (berjihad untuk mencari keredhaan Allah) pada jalan Kami, akan
Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat
baik.” (Al Ankabut: 69)
Lakukan latihan ini dengan tawakal dan doa yang
sungguh-sungguh, agar Allah merestui dan memudahkan perjalanan kita. Buangkan
rasa takut itu dan gantikan dengan ingatan serta keyakinan hanya pada-Nya.
Bagi orang yang ingin menegakkan kebenaran, tetapi takut
dikata orang, takut dihina, takut dibuang kerja, takut ditangkap, takut dijel,
takut dibenci dan diketepikan, juga wajib bermuhajadah. Lawanlah rasa takut
yang begitu dengan bertindak melakukan amalan tersebut. Misalnya kita takut
hendak menghantar anak ke sekolah yang terjamin ada pendidikan Islam, dengan
alasan takut tidak dapat kerja, takut gelaplah masa depannya di samping
takutkan sikap hidup yang konon ketinggalan zaman.
Cara melawannya ialah hantarkan sahaja anak ke sekolah yang
ditakuti itu. Kuatkan hati, pejamkan mata, pekakkan telinga dan lepaskan si
anak pergi. Apa sahaja yang dibisikkan nafsu dan syaitan itu kita lawan. Jangan
dilayan. Tawakal dan berdoa kepada Allah semoga usaha itu direstui dan semoga
Allah bukakan jalan-jalan kemenangan kepada kita di dunia dan Akhirat.
Bagi orang-orang yang tidak melawan nafsu, imannya tidak
mungkin dapat bertambah. Malah makin berkurang. Sama ada mereka sedar atau
tidak, mereka telah diperhambakan oleh nafsu, menempah kecelakaan dan kutukan
Allah di dunia dan Akhirat. Sebenarnya apa yang ditakuti itu, baik jin, mahupun
kemiskinan atau penghinaan dari orang lain, pada hakikatnya tidak begitu.
Adakah selama ini jin yang mencekik dan membunuh orang? Benarkah orang yang
berpendidikan Islam itu miskin dan hina? Benarkah orang yang berpendidikan
sekular terjamin hidup dunianya? Cubalah renung dan fikirkan hakikat ini. Kemudian
sesuaikan pula dengan firman Allah: “Wahai orang-orang yang beriman, jika
kamu tolong Allah, Allah akan menolong kamu dan Dia akan menetapkan
kedudukanmu.” (Muhammad: 7)
Demi Allah yang tidak akan mungkir janji, yakinlah bahawa
setiap usaha yang bertujuan mencari keredhaan-Nya pasti mendapat jaminan dan
dimuliakan. Seperkara yang harus kita sedar bahawa Allah yang Maha Pemurah dan
Maha Pengasih itu, sentiasa bersedia untuk menolong sesiapa sahaja dari
hamba-hamba-Nya. Kerana telah ditetapkan-Nya bahawa untuk mendidik hati,
menambah iman itu perlu kita banyakkan latihan melawan hawa nafsu, maka Allah
sendiri selalu memberi peluang pada kita untuk berbuat demikian.
Mehnah atau ujian dari Allah yang selalu menimpa kita
seperti miskin, sakit, kematian, kecacatan anggota, kekurangan rupa paras,
lemah dan bodoh, kata nista, hasad dengki orang, bencana alam dan lain-lain
kesusahan serta penderitaan itu adalah peluang yang Allah berikan untuk kita
bermujahadah.
Lagi tinggi taraf iman seseorang, lagi banyaklah mehnah yang
Allah datangkan. Demikian maksud sabda Rasulullah SAW: “Bala yang paling berat
akan ditimpa pada nabi-nabi, kemudian orang yang paling mulia (selepas nabi),
kemudian yang paling mulia selepas itu. Seseorang itu diuji mengikut pegangan
agamanya. Jika kuat agamanya beratlah ujiannya. Jika lemah agamanya, maka diuji
mengikut agamanya.” (Riwayat At Tirmizi)
Apabila jiwa dihimpit dengan kesusahan-kesusahan, ertinya
nafsu tercabar. Nafsu bakhil, sombong, penakut dan lain-lain mazmumah itu
menjadi sakit dan terseksa setiap kali ditimpa ujian. Sesiapa sahaja sama ada
orang Islam atau bukan Islam, asalkan dia hamba Allah, pasti merasakan hal ini.
Bagi orang-orang yang beriman, dia sedar maksud Allah berbuat begitu. Setiap
kali ditimpa ujian dia cepat-cepat memberitahu hatinya bahawa kalau ia sabar
dan redha dengan ujian itu ia pasti akan mendapat satu dari dua yakni:
1. Penghapusan dosa atau
2. Kasih sayang Allah dan pangkat darjat di Syurga
Apabila diyakini sungguh-sungguh, bagi kita yang bertaraf
iman ilmu tentu akan sanggup bermujahadah, memaksa nafsu untuk tenang dan
merasa tidak ada apa-apa dengan penderitaan itu. Kalau kita miskin, maka
pujuklah hati untuk tidak sedih dan susah hati dengan kemiskinan. Kajilah
kebaikan yang diperolehi oleh orang miskin, di dunia mahupun di Akhirat.
Misalnya di dunia kita beruntung, tidak payah mengurus, tidak payah
bertanggungjawab membantu orang lain. Di Akhirat pula hisab akan dikurangkan
dan dipercepatkan masuk ke Syurga.
Kemudian ajaklah hati untuk menerima pemberian Allah itu
dengan redha, tanpa kesal dan buruk sangka dengan Allah. Yakinlah bahawa Allah
cukup tahu kenapa kita perlu miskin. Kita pula sangat lemah untuk memahami
hakikatnya apalagi untuk menangkisnya. Ibarat baju kita yang mana ia tidak
pernah tahu kenapa kadang-kadang dibasuh, kadang-kadang digosok, kadang-kadang
dijahit, kadang-kadang dipakai dan kadangkadang dibuang. Maka begitulah kita
yang jahil tentang rahsia diri dan hati sendiri. Amat munasabahlah untuk kita
redha dan sabar dengan ketentuan Allah kepada kita.
Memang di peringkat mujahadah, hati masih sakit dan tidak
puas hati. Hanya jagalah supaya kita tidak gelisah, tidak mengungkit-ungkit,
tidak mengadu-ngadu serta tidak buruk sangka dengan Allah. Kalau sifat ini
dapat dikekalkan, insya-Allah peluang untuk meningkatkan iman adalah besar.
Sebaliknya kalau setiap ujian dihadapi dengan keluh-kesah dan gelisah,
kebimbangan, tidak sabar dan buruk sangka dengan Allah, bersedialah untuk
menanggung kegelisahan jiwa yang perit dan penderitaan di Akhirat yang amat
sangat.
Untuk pengetahuan kita, perlu dinyatakan bahawa bagi
orang-orang muqarrobin dan nabi-nabi, iman yang tinggi menjadikan mereka lebih
senang hidup dalam kesusahan daripada kesenangan. Mereka lebih inginkan
kekurangan daripada kecukupan. Sebagai bukti cuba kita lihat doa Rasulullah
SAW: “Wahai Tuhan, hidupkan aku di dalam ke-miskinan, matikan aku dalam
kemiskinan dan kumpulkan aku dalam Syurga bersama orang-orang miskin.” (Riwayat
At Tirmizi)
Sayidina Ali dalam sejarahnya pernah ketika dia hanya ada
sebiji kurma untuk berbuka puasa, tiba-tiba datang peminta sedekah meminta
makanan, terus diberikannya kurma yang sebiji itu.
Seorang perempuan di zaman Rasulullah SAW, yang punya tiga
anak lelaki, sanggup melepaskan kesemua anaknya ke medan perang. Dia senyum
ketika anak sulung dan anak keduanya mati syahid di medan perang tetapi
menangis bila diberitahu anak bongsunya juga syahid. Bila ditanya kenapa dahulu
senyum, sekarang menangis? Beliau menjawab: “Aku sedih kerana tiada lagi anak
yang boleh aku korbankan untuk jihad fisabilillah.”
Nafsu kita juga selalu membuatkan kita kelu dan takut untuk
bercakap bila berhadapan dengan orang-orang besar atau raja. Sedangkan bercakap
benar di hadapan raja yang zalim itu adalah dituntut. Rasulullah SAW bersabda:
“Jihad yang paling utama itu berkata benar kepada penguasa yang
zalim.” (Riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah)
Oleh itu kita mesti berusaha dapatkan sifat berani. Untuk
melakukannya, mesti biasakan bercakap kebenaran bila semajlis dengan
orang-orang besar. Memanglah di permulaannya kita akan rasa gementar tetapi
lama kelamaan rasa takut pada makhluk itu pasti hilang. Yang timbul hanya rasa
takut pada Allah sahaja.
Tanpa latihan tidak mungkin kita boleh buat peningkatan.
Sedangkan latihan itu memang sulit. Kerana kita dihalang oleh nafsu. Rasa takut
dan rendah diri itu sudah lama mendarah mendaging. Jadi dengan jiwa tauhid yang
kuat dan ampuh bertunjang di hati saja, kita mampu menolak nafsu-nafsu takut
dan hina diri itu. Terutama bila berhadapan dengan orang besar atau orang yang
berkuasa.
2. TAHALLI
Tahalli bererti menghias. Yakni perkataan lawan bagi
takhalli. Sesudah kita mujahadah yakni mengosongkan hati dari sifat-sifat
terkeji atau mazmumah, segera pula kita menghiasi hati dengan sifat-sifat terpuji
atau mahmudah. Untuk mudah difahami, cuba gambarkan hati kita sebagai sebuah
mangkuk yang kotor. Kemudian mangkuk itu dibersihkan. Setelah bersih, jangan
dibiarkan ianya kosong. Isikan dia dengan barang-barang yang berharga dan
makanan yang lazat. Begitu jugalah dengan hati yang telah dibersihkan daripada
sifat-sifat mazmumah tadi. Janganlah dibiarkan ianya kosong. Mestilah diisi
dengan sifatsifat mahmudah pula.
Untuk mengisi hati dengan sifat mahmudah, sekali lagi kita
perlu mujahadah. Saya tegaskan sekali lagi, bahawa dalam pe-ringkat mujahadah
ini, kita masih berasa berat dan susah. Susahnya memerangi hawa nafsu itu
kerana hakikatnya kita terpaksa memerangi diri kita sendiri. Bukankah sebelum
ini kita katakan nafsu itu sebahagian dari jasad kita, iaitu jasad halus kita
(jismul latif). Maknanya belum ada ketenangan dan kelazatan yang sebenar.
Bagaimana hendak lazat kalau terpaksa memerangi diri sendiri. Insya-Allah,
kalau kita bersungguh-sungguh, lama kelamaan bila ia sebati dengan hati, di
waktu itu akan terasalah lazatnya. Kerana setelah kita bersungguh-sungguh,
Allah akan membantu sepertimana janji-Nya dalam Al Quran.
Cara-cara mujahadah dalam tahalli samalah seperti kita
mujahadah untuk takhalli. Macamlah juga orang yang buat latihan senaman untuk
sihatkan badan. Peringkat awal tentulah terasa letih, menjemukan dan
sakit-sakit badan. Tetapi akhirnya nanti, dia akan rasa seronok dan terhibur
dengan senaman itu. Begitulah juga dalam riadatunnafsi ini. Ertinya, kita
bersenam secara rohaniah. Peringkat awal tentulah jemu dan terseksa tetapi
akhirnya ia akan mesra dengan tabiat diri kita.
Misalnya, kita mahu menghiasi hati dengan sifat pemurah.
Maka kita mujahadah dengan mengeluarkan harta atau barang kita, terutama yang
kita suka dan sayang, untuk diberi pada yang memerlukannya. Mulanya tentu
terasa berat dan payah. Tetapi jangan menyerah. Kita lawan. Ingatkan hati
bagaimana orang-orang muqarrobin berebut-rebut untuk dapatkan pahala sedekah.
Sayidatina Aisyah r.ha. di waktu tiada apa yang hendak dimakan, beliau cuba
juga mendapatkan walau sebelah kurma untuk disedekahkan. Begitu kuat keinginan
mereka pada pahala dan rindunya dengan Syurga. Mereka berlumba-lumba menyahut
pertanyaan Allah SWT: “Siapakah yang mahu meminjamkan kepada Allah
pinjaman yang baik, maka Allah akan melipatgandakan (balasan) pinjaman itu
untuknya, dan dia akan memperolehi pahala yang banyak.” (Al Hadid: 11)
Setiap kali kita rasa sayang pada harta, setiap kali itulah
pula kita keluarkannya. Insya-Allah lama-kelamaan kita akan memiliki sifat
pemurah. Begitu juga dengan sifat-sifat mahmudah yang lain seperti kasih
sayang, berani, tawadhuk dan sebagainya, perlulah kita miliki. Untuk itu
kenalah bermujahadah. Jika tidak, iman juga turut hilang. Sebab iman itu
terdiri di atas sifat-sifat mahmudah.
3. TAJALLI
Sebagai hasil mujahadah dalam takhalli dan tahalli , kita
akan memperolehi tajalli. Iaitu sejenis perasaan yang datang sendiri tanpa
memerlukan usaha lagi. Agak sukar untuk dituliskan atau digambarkan dengan
bahasa. Apakah yang dikatakan tajalli? Yang sebenarnya ia adalah sejenis
perasaan yang bersifat maknawiah (zauk), yang hanya mungkin dimengertikan oleh
orang-orang yang mengalami dan merasainya. Sepertilah kemanisan gula, tidak
akan dapat digambarkan secara tepat.
Tajalli secara ringkas, secara asas dan secara mudah
difahami ialah perasaan rasa bertuhan, rasa dilihat dan diawasi. Hati
seakan-akan celik, hidup, nampak dan terasa kebesaran Allah. Ingatan dan rindu
penuh tertuju pada Allah. Hati tenggelam dalam kebesaran-Nya atau dalam mencintai-Nya
dengan tidak putus-putus lagi. Harapan dan pergantungan hatinya tidak lagi pada
yang selain dari Allah. Dirasakan oleh hatinya bahawa seluruh amal bakti yang
dibuatnya, adalah kerana dan untuk Allah semata-mata. Atau hadiah daripada
Allah kepadanya. Apa sahaja masalah hidup, dihadapi dengan tenang dan bahagia.
Tidak ada pun kesusahan dalam hidupnya. Sebab semua itu dirasa pemberian dari
Kekasihnya, Allah SWT. Kalau begitu, bagi orang-orang yang beriman, dunia ini
sudah terasa bagaikan Syurga. Kebahagiaan mereka adalah kebahagiaan sejati dan
kebahagiaan abadi iaitu kebahagiaan hati.
Setakat ini yang mampu saya gambarkan rasa tajalli yang agak
rasional yang boleh dihuraikan secara ilmiah. Yang selebihnya, lemahlah tinta
untuk menulisnya. Hanya siapa yang dapat, dia akan merasakannya dan tidak dapat
berkongsi dengan orang lain pula. Kalau cuba juga diceritakannya, akan
menimbulkan fitnah di sisi orang-orang yang jahil. Sementara orang-orang yang
hasad dengki pula akan mengambil peluang menuduhnya sesat, kafir atau zindik.
Dalam soal ini ada seorang Sahabat Rasulullah SAW pernah berkata: “Kalau aku
luahkanlah apa yang terasa dalam hati ini, orang akan menuduh aku kafir dan
lantas membunuh aku.”
B. ISTIQAMAH
Sikap istiqamah (tetap) beramal adalah benteng iman yang
keempat. Seseorang yang memiliki sikap ini sebenarnya telah mendirikan benteng
untuk mengawal imannya daripada gangguan musuh. Sebaliknya, tanpa sikap ini
seseorang telah membuka satu pintu kepada musuh-musuhnya untuk masuk ke hati
dan merosakkan imannya. Bagaimana ini boleh terjadi?
Telah dikatakan berulang kali bahawa tujuan ibadah serta
membersihkan hati itu adalah untuk membuahkan iman dan akhlak. Kalau tidak
begitu, ibadah itu tidaklah bererti apa-apa. Amalan yang membuahkan iman dan
akhlak itu adalah benteng yang menjaga iman. Maka melaksanakannya secara tetap
dan berterusan akan menetapkan iman dan akhlak itu pada hati kita. Sebaliknya,
kalau amalan yang berbuah itu dilakukan sekalisekala dan tidak berterusan, maka
tentulah iman itu juga tidak terjamin keselamatannya. Di waktu amalan itu kita
lakukan, iman akan tinggi tetapi ketika amalan itu ditinggalkan, iman akan
menurun atau merosot.
Oleh itu supaya iman sentiasa ada dan stabil, sikap
istiqamah beramal adalah penting. Ia akan bertindak sebagai benteng yang dapat
memelihara dan menyelamatkan iman daripada serangan musuh terutama nafsu dan
syaitan. Sabda Rasulullah SAW: “Amalan yang paling disukai Allah ialah amalan
yang berterusan (berkekalan) walaupun sedikit.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Yang penting dalam beramal ialah mengekalkan amalan itu.
Kalau tidak mampu berbuat banyak amalan, cukuplah sedikit, asal dikekalkan
(istiqamah), daripada banyak amalan tetapi tidak kekal. Contohnya, membaca Al
Quran, cukuplah lima baris sahaja tetapi dibuat tiap-tiap hari daripada lima
juz sekali baca tetapi dibuat sebulan sekali. Sembahyang sunat pula, cukuplah
dua rakaat tiap-tiap malam daripada seratus rakaat tetapi sebulan sekali.
Begitu juga dengan sedekah. Biar hanya 10 sen setiap hari daripada RM10 tetapi
setahun sekali.
Kebaikan dari sikap istiqamah ini ialah:
1. Amalan yang dibuat secara istiqamah akan berkesan. Umpama
setitik air kalau terus-menerus memukul batu, lama-kelamaan akan melekukkan
batu. Sebaliknya kalau banjir sekalipun yang datang tetapi hanya sekali
datangnya, tentu tidak berbekas pada batu.
2. Tujuan beramal dan membersihkan hati agar iman dan akhlak
subur. Setiap kali kita beramal kita akan merasai nikmat buahnya itu. Jadi
kalau sesuatu amalan itu kita kekalkan, maknanya kita akan sentiasa dapat
menikmati nikmatnya. Nikmat inilah yang akan memelihara iman kita.
3. Musuh kita terutama nafsu dan syaitan tidak pernah rehat
daripada memusuhi kita. Dengan istiqamah, barulah seim-bang pertahanan kita
terhadap musuh-musuh itu. Makna-nya kita juga tidak pernah berehat
mempertahankan iman dan akhlak kita.
Imam Al Ghazali pernah mengingatkan, “Banyakkanlah olehmu
akan amalan yang terasa berbekas di hati.”
Lain orang lain hatinya, maka lain pulalah minat dan
kegemaran beramal. Ada orang seronok dengan zikir ‘alhamdulillah’. Maknanya
bila sebut ‘alhamdulillah’ terasa di hati lazatnya zikir itu. Maka untuk orang
ini banyakkanlah zikir itu. Orang lain pula rasa lazat dengan puasa. Maka
banyakkanlah puasa sunat. Begitu juga ada orang yang terasa lazat dengan
berfikir. Bila berfikir terasa bertambah iman. Maka banyakkanlah berfikir.
Kebaikan dari sikap ini ialah apabila sesuatu amalan itu
dilakukan dengan suka dan rela, ia akan lebih berkesan dan tidak menjemukan.
Orang yang beramal kerana terpaksa dan ikut-ikutan atau secara jahil dan tidak
faham falsafah ibadah itu, tidak akan memperolehi apa-apa kesan baik.
Sebaliknya akan mudah terasa jemu. Orang yang jemu beramal akan putus hati
dengan Allah. Bila putus hubungan hati dengan Allah, bermakna orang itu sedang
berada dalam kemurkaan Allah. Allah berfirman dalam Hadis Qudsi: “Hai
hamba-Ku, mengapa kamu jemu beramal sedangkan Aku tidak pernah jemu memberi
pahala padamu?”
Allah SWT sentiasa bersedia untuk melimpahkan rahmat dan
pahala pada kita tetapi mengapa kita tidak mempedulikan-Nya? Untuk mengelak
dari sikap itu, kita mesti berhati-hati dalam beramal. Jangan beramal kerana
ikut-ikut orang dan kerana terpaksa. Tilik dahulu hati dan minat kita, kemudian
pilihlah amalan yang betul-betul sesuai. Barulah dilakukan amalan itu. Kalau
tidak, lama-kelamaan penyakit jemu beramal akan menyerang kita.
Bila jemu, banyaklah perkara yang boleh berlaku. Ada yang
langsung meninggalkan amalan itu. Ada pula yang langsung benci dengan Islam.
Ada yang kadang-kadang buat, kadang-kadang tinggalkan. Sebab itu, banyak
berlaku orang lari meninggalkan jemaah Islam, pergi meneruskan hidup yang
sesuai dengan kehendak nafsu dan syaitan.
Dalam beramal elok dipraktikkan teori: “Biar sedikit
tetapi banyak jenis daripada banyak tetapi satu jenis.”
Mencari keuntungan Akhirat samalah seperti mencari
keuntungan di dunia. Di dunia macam-macam yang kita buat seperti berniaga,
tanam padi, tanam sayur, tangkap ikan, ternak kambing dan lembu. Kalau satu
daripada usaha-usaha itu mengalami kerugian, kita masih boleh bergantung pada
usaha-usaha yang lain. Tetapi kalau kerja kita satu jenis sahaja, katakanlah
berniaga sahaja, tiba-tiba kita rugi, akan menderitalah kita waktu itu.
Begitulah juga halnya dalam mencari keuntungan hidup di
Akhirat. Elok kita beramal banyak jenis selain yang difardhukan seperti
sembahyang, puasa, sedekah, zikir, baca Quran, tolongmenolong, berkhidmat,
berdakwah dan lain-lain yang dianjurkan oleh syariat. Katalah ada di antara
amalan itu tidak diterima oleh Allah, waktu itu masih ada lagi amalan yang lain
boleh kita harapkan. Tetapi kalau satu jenis sahaja amalan, tiba-tiba yang satu
itu tidak diterima, apalagi yang boleh diharapkan? Oleh itu cuba jangan
tumpukan amalan kita pada satu jenis sahaja. Usahakan supaya banyak jenis. Biarlah
sedikit asalkan istiqamah.
C. BERTAFAKUR
Seterusnya kita lalui jalan berfikir (tafakur). Banyak ayat
Al Quran yang menganjurkan kita berfikir. Firman Allah SWT: “Dan mengapa mereka
tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka?” ( Rom:8 )
Firman Allah: “Apakah kamu tidak memikirkannya?” (Al An’am:
50)
Firman Allah: “Pada diri kamu mengapa kamu tidak
memerhatikannya.” (Az Zariyat: 21)
Berfikir yang dimaksudkan di sini ialah merenung dengan hati
dan akal tentang ciptaan Tuhan hingga datang rasa insaf dan terasa kelemahan
diri. Misalnya memikirkan rahsia ciptaan alam sehingga terasa kebesaran Allah
dan timbul rasa gerun pada kekuasaan-Nya. Seterusnya memikirkan rahsia
perjalanan hati yang bergelombang antara berbagai alunan rasa mazmumah dan
mahmudah. Yakni tanpa dikontrol oleh kita, dapat kita rasakan satu pentadbiran
Yang Maha Agung sedang mengawasi diri kita. Kesannya kita akan rasa sungguh
takut untuk menderhakai Allah. Merenung dan berfikir tentang mati, yang tidak
pernah ada seorang pun dapat mengelak darinya sehingga timbul rasa ingin
beramal secara serius, sekaligus mahu membuat persiapan ke arah itu. Berfikir
terus tentang itu semua, insya-Allah hati kita akan dimasuki sifat-sifat
mahmudah.
Jadi untuk memiliki sifat-sifat mahmudah mestilah seseorang
itu membuat latihan-latihan berfikir seperti berfikir tentang kesalahan diri,
tentang dosa dan tentang mazmumah dalam diri. Bawa tafakur dan merenung barulah
terasa betapa buruknya mazmumah. Ketika itu barulah mahu menyerah dan menghina
diri kepada Allah. Kesannya akan mendorong kita untuk tunduk dan patuh
kepadaAllah dan perintah-Nya. Mendorong kita menjadi tawadhuk, rendah diri,
berlemah-lembut sesama manusia dan memiliki lain-lain sifat mahmudah. Jadi
berfikir juga salah satu cara boleh membaiki diri seseorang.
D. BERGAUL
Tarbiah dan didikan juga boleh didapati melalui pergaulan.
Imam Al Ghazali r.hm. ada berkata, di antara cara-cara yang praktikal untuk
membaiki diri, hendaklah kita bergaul dengan orang ramai. Melalui pergaulan
dapat dikesan sifat-sifat buruk kita. Manusia umum biasanya lebih memperkatakan
tentang keburukan kita daripada kebaikan kita yang kadang-kadang kita sendiri
tidak sedar dan tidak tahu itu satu kejahatan. Jadi bila kita dikata orang,
barulah kita tahu akan kejahatan diri. Maka di waktu itu mudahlah untuk
membaikinya.
E. PIMPINAN MURSYID
Cara membaiki diri seterusnya ialah melalui pimpinan.
Pemimpin atau guru mursyid itu mampu memimpin kerana kelebihannya yakni dia
lebih tahu tentang kecacatan dan kelemahan muridnya lebih daripada muridnya
mengenali dirinya sendiri. Mengetahui tentang sir dan batin muridnya. Tahu pula
membaca hal-hal halus yang ada pada hati seseorang. Pemimpin yang soleh atau
guru mursyid itu juga nampak dan boleh menunjuk kelemahan diri kita. Boleh
mendidik dan menunjuk ajar. Biasanya cara ini lebih berkesan dan lebih cepat
untuk kita membuat perubahan diri. Asalkan kita dapat memberi kepatuhan
kepadanya tanpa berbelah lagi. Biasanya dia sentiasa buat teguran kepada
pengikut-pengikutnya atau murid-muridnya sama ada secara langsung dengan lisan
mahupun dengan perbuatan secara tidak langsung.
Jadi pimpinan pemimpin yang mursyid itu lebih berkesan
daripada latihan-latihan lain dalam membaiki diri yakni membaiki roh kita itu.
Walau bagaimanapun pelbagai macam latihan lagi boleh dibuat. Terpulanglah
kepada kesedaran dan kemampuan kita. Begitulah ilmu tentang roh atau ilmu
rohani. Ia adalah ilmu untuk dapat mengesan sifat-sifat roh sama ada yang
mahmudah untuk disuburkan mahupun yang mazmumah untuk ditumpaskan supaya roh kita
ini bersih dan murni. Membersihkan roh atau hati itu mestilah melalui dua
peringkat. Peringkat awal dengan mengetahui ilmu dan peringkat kedua melalui
latihan.
Setelah menempuh kedua-dua jalan ini, dengan hidayah dan
taufik daripada Allah, hati atau roh itu akan bersih. Sedangkan hati ini
merupakan raja dalam kerajaan diri. Dialah yang mengarah, dialah yang menahan,
dialah yang menyuruh dan sebagainya.
Bila mana roh dan hati ini menjadi raja dalam diri, kalau
raja sudah bersih, ertinya raja itu sudah baik, maka segala anggota lahir atau
jawarih seperti tangan, kaki, mulut, mata, telinga dan lain-lainnya, akan
mematuhinya. Walaupun terasa berat, bila hati sebagai raja dalam negara diri
sudah memerintah, maka seluruh rakyat dalam dirinya akan mematuhinya.
Ditegaskan sekali lagi, anggota-anggota lahir itu adalah
ibarat rakyat dalam negara diri dan hati adalah rajanya. Bila raja baik,
seluruh rakyat akan baik. Maknanya seluruh anggota lahir kita ini akan baik.
Tetapi bila raja itu jahat, maka dikerahkan pula anggota lahir kita ini untuk
buat kerja-kerja jahat. Bila raja dalam diri baik, baiklah seluruh jawarih,
maka jawarihkita ini akan tunduk kepada perintah Allah. Itulah anggota manusia
yang bersyariat. Jadi anggota lahir ini boleh bersyariat kerana hati itu bersyariat.
Anggota lahir kita ini baik, kerana hati itu baik. Anggota lahir kita ini boleh
rukuk dan sujud, kerana hati itu sudah rukuk dan sujud. Anggota lahir ini walau
bagaimana susah pun, dia sanggup juga tunduk kepada Allah kerana hati sudah
tunduk. Inilah yang dimaksudkan oleh sabda Rasulullah SAW: “Dalam diri
anak Adam itu ada seketul daging, kalau baik daging itu maka baiklah manusia,
kalau ia rosak maka rosaklah manusia. Ketahuilah itulah hati atau roh.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim dari Nukman bin Basyir)
Begitu besarnya peranan hati atau roh ini. Ia adalah raja
dalam kerajaan diri. Sebab itu Allah memerintahkan hati atau roh mesti
dibersihkan. Bersihkan mazmumahnya digantikan dengan mahmudah melalui takhalli,
tahalli dan tajalli, sepertimana yang telah dibahaskan. Jadi baru kita tahu
anggota lahir kita ini akan bersyariat bila hati itu bersyariat. Anggota lahir
itu baik bilamana hati itu baik. Bila anggota lahir itu tidak patuh kepada
Allah atau tidak bersyariat, itu menunjukkan hati tidak baik. Jahatnya berpunca
dari hati yang tidak baik. Ertinya raja dalam kerajaan diri ini sudah khianat
dan sudah zalim hingga dia menzalimi semua rakyatnya yang ada dalam dirinya,
iaitu anggota lahir atau jawarih kita itu.
Jadi kalau hati yang menjadi raja dalam kerajaan diri sudah
baik, maka dia akan kerahkan anggota lahirnya sebagai rakyat dalam diri membuat
baik. Maka Allah berkata dalam Al Quran: “Sesungguhnya mendapat
kemenanganlah orang yang membersihkan hatinya (roh atau nafsu). Dan kecewalah
orang-orang yang mengotorinya.”(As Syams: 9-10)
Jadi Allah sebut orang yang hatinya baik, dia akan berjaya
atau menang dalam hidup. Berjaya di dunia dan berjaya di Akhirat. Mendapat
kemenangan di dunia dan mendapat kemenangan di Akhirat. Sebaliknya, kalaulah
hati seseorang itu sudah rosak, hatinya kotor hingga mazmumahnya subur,
mahmudahnya kurus, maka hati yang kotor itulah yang akan mengecewakan manusia
di dunia lagi. Hidupnya lintang-pukang, haru-biru, tidak ada kasih sayang,
tidak ada kemesraan, selalu bergaduh, bergeseran dan krisis hingga membawa
peperangan. Maka dengan kerosakan itu tidak ada lagi keamanan di dunia ini. Ini
semua adalah hasil atau kesan daripada roh atau jiwa atau hati yang tidak
dibersihkan. Akibatnya gagallah hidupnya walaupun dia seorang kaya, seorang
raja, seorang pembesar atau seorang alim. Orang yang gagal di dunia, akan gagal
di Akhirat. Orang yang kecewa di dunia, akan kecewa di Akhirat. Di Akhirat
terjun ke Neraka.
Sebab itu dalam ajaran Islam, membersihkan roh itu amat
penting sekali bahkan diwajibkan yakni dengan cara mempelajari ilmu rohaniah
atau ilmu mengetahui tentang sifat-sifat roh atau hati. Roh itulah hakikat diri
manusia. Ia adalah penentu baik atau jahatnya seseorang itu. Oleh itu bila roh
manusia baik, ertinya manusia itu kembali kepada hakikatnya iaitu bersifat
seperti manusia. Kalau rohnya diabaikan hingga penuh dengan sifat mazmumah,
maka dia tidak kembali kepada hakikatnya. Walaupun rupanya manusia tetapi
sifatnya mungkin haiwan atau mungkin syaitan.
Begitulah pentingnya roh atau hati dalam Islam. Begitu
penting mempelajari ilmu rohani supaya kita tahu tentang sifat-sifat roh itu.
Yang mahmudahnya hendak kita suburkan manakala yang mazmumahnya hendak kita
tumpaskan dan dicabutbuangkan. Perbincangan atau perbahasan ini hanya ada di
dalam ilmu tasawuf.
0 comments