KISAH-KISAH TELADAN SUAMI ISTERI

Wednesday, December 18, 2013

SAYA TIDAK MAMPU BERI ZURIAT PADA ABANG

Semoga cerita ini dapat kita ambil sebagai pengajaran, In Shaa Allah. Buat semua, pada yang dah berkahwin, baru nak kahwin ataupun akan kahwin nanti, kisah ni biarlah tersemat di dalam jiwa...



Seorang isteri mengadu pada suaminya…

'Abg, badan saya sejuk, kenapa ea?'

'Itu la awak, buat keje tk berhenti, rehat la dulu, makan ubat'

...'Abg, bila abg free esok, boleh bawa saya pergi check-up'

'Abg busy banyak keje..tgk la esok yer'

Keesokan hari-

'Abg, saya rasa nak demam, kepala saya pening, badan saya rasa lemah.. rasa nk muntah pun ada'

'muntah? Salah makan la tu kot'

'taktahu la bang,..'

Tiba-2
Isterinya betul-betul pitam di hadapan suaminya,
suaminya lalu membawa berjumpa dktor..
Setibanya di klinik, si suami bergegas pergi ke pejabat kerana dapat panggilan dari manager- nya.
Tinggallah si isteri seorang diri.

Keesokan hari-
(di bilik tidur)
'abg, sy ada ssuatu nak bagitau abg..'
(si suami pula tertidur)

Keesokan hari lagi-
(sewaktu hendak sarapan pagi)
'abg, semasa berjumpa dr semalam.. saya ...'
(tiba2- si suami dapat panggilan dari ofis, urgent ,)
(si suami lalu bergegas ke ofis.)

Sehinggalah hari-hari seterusnya..
si isteri tidak pernah berpeluang meluahkan yang terpendam di hatinya. Memandangkan si isteri juga seorang yang penyabar, tidak suka menyusahkan si suami, si isteri hanya mencari peluang bila si suami betul-2 tak sebok.

Pada suatu hari di waktu ptg , di hari yang lain pula,
si isteri menyiapkan sarapan ptg untuk si suami,
si isteri melihat suaminya membaca surat khabar dan di kesempatan itu
si isteri mengambil peluang untuk bersuara.

'Abg, dr kata saya tak boleh mengandung..'
Si suami entah mendengar entah tidak,..matanya hanya tertumpu pada sekeping kertas yg menarik perhatianya.

Si isteri bersuara lagi,
'maafkan saya tak dapat memberi abg zuriat bang..' (sambil menahan sebak, airmata setitik jatuh)

Si suami tidak memberi respon apa2, entah apa yg menarik sangat pada surat khabar itu sehingga mata nya langsung tidak beralih, telinga pula seakan pekak.
Si isteri lalu berlalu masuk ke bilik, di dalam bilik, si isteri menangis semahunya..

Dengan rasa sedih yg teramat, si isteri mengambil wudhu, solat hajat dan berdoa akan dibukakan hati suami memberi sedikit perhatian padanya...

Dalam khusyuk berdoa, tangan si isteri menggeletar tiba2, seluruh badannya lemah.

'Abgg...!' ( suara tidak jelas kepada suami di luar sana, apatah lagi pintu bilik tertutup rapat)

Berberapa jam kemudian si suami masuk ke bilik, dilihat si isteri sedang terbaring di lantai. terkejut si suami lalu memanggil2 nama isterinya.
Tiba2 terbayang di mata si suami tentang pengaduan isterinya yang sakit sebelum ini namun tidak pernah diendahkan. Kesemuanya tidak jelas pada dia, kerana dia sedar kini, telah banyak mengabaikan si isteri. Menyesal si suami berkelakuan sebegitu.

Tiba2-
Si suami menarik nafas lega apabila si isteri membuka mata.
'Abg, dlm laci.. almari' (sambil mengenggam jemari si suami, suami membalas )
'Syg, bangun! kenapa ni? maafkan abg syg, abg telah abaikan syg sebelum ni, kita pergi hospital ye' ( sambil berlinang airmata lelaki)
'Terima kasih abg pedulikan saya walau sesaat..maafkan semua kesalahan saya abg'

Jumaat.. 745pm, jantung nya telah terhenti di pangkuan suami. Semua nya dah terlambat. Menyesal pun tidak berguna lagi.....Tiba2 si suami teringat akan kata2 terakhir si isteri.

dgn pantas, si suami lalu mencapai sesuatu di dalam laci almari..
di dapatinya sekeping surat lalu dibaca dengan rasa gementar dan berlinangan airmata di pipi.

'' Abg, hari yg kita pergi check up tu, dr cakap barah rahim saya sudah terlambat untuk diubati. Maafkan saya tak dpt memberikan abg zuriat, halalkan segala makan minum dan segala-galanya tentang saya ye abg.. maafkan saya yer abg..

Abg, kalau esok saya sudah tidak ada lagi di dunia ini,..doakan saya setiap solat abg. Tolong jangan lupa ye abg. Mcm mane sekalipun layanan abg pd sy selama ni, saya terima dan saya maafkan abg.

"SAYANG SAYA PADA ABG, TIDAK PERNAH ADA SUDAHNYA, SEHINGGA NAFAS SAYA YANG TERAKHIR''


WASIAT BUAT ISTERI TERSAYANG


Kira-Kira 15 hari yang lalu, seorang hamba Allah (si A), telah pun kembali ke rahmatullah secara mengejut (kerana sakit jantung). Allahyarham adalah merupakan seorang yang amat dihormati dan disegani di kampung beliau.

Semasa jenazah Allahyarham diletakkan di ruang tamu rumahnya sementara menunggu untuk diuruskan oleh saudara mara dan sahabat handai, isteri Allahyarham tidak berhenti-henti meratapi jenazahnya sambil merungut-rungut.

Si penulis (penulis asal cerita ini) yang kebetulan anak saudara Allahyarham, ada di sebelah balu Allahyarham pada ketika itu. Beliau merasa amat hairan dengan sikap balu arwah itu. Si balu sepatutnya membaca ayat-ayat suci al-Quran untuk dihadiahkan kepada arwah. Kira-kira 10 minit kemudian, kakak ipar arwah (kakak balunya) pun sampai.

Beliau turut merasa hairan dengan sikap adiknya yang meratapi dan merungut itu, lantas beliau melarang adiknya berbuat demikian sambil bertanya akan sebabnya. Penulis yang masih berada di situ merasa amat terkejut apabila mendengar jawapan yang diberikan oleh balu Allahyarham itu. Antara jawapannya ialah:

Suaminya tidak membuat surat wasiat (yang sebenarnya ada). Tanah pusaka milik suaminya tidak sempat ditukarkan ke nama beliau dan anak-anaknya. Suaminya tidak sempat memindahkan saham syarikat suaminya bersama-sama adik-adiknya kepada beliau (Allahyarham memegang saham sebanyak 50% dan 5 orang adik-adiknya memegang 10% setiap seorang).

Untuk makluman, arwah adalah seorang yang agak berjaya dalam perniagaannya. Syarikat yang diuruskan oleh arwah sangat maju dewasa ini. Di samping itu, arwah memiliki kira-kira 12 ekar tanah dipinggir Putrajaya dan kira-kira 50 ekar di sekitar kawasan Sepang / Dengkil.

Setelah seminggu arwah dikebumikan, peguam arwah memanggil waris-warisnya untuk dibacakan surat wasiat arwah. Penulis juga turut dipanggil tanpa mengetahui akan sebabnya. Allahyarham mempunyai 4 orang anak, yang sulong masih lagi bersekolah di tingkatan 4 manakala yang bongsunya berusia 6 tahun.

Antara kandungan surat wasiat Allahyarham ialah: 30% syer perniagaannya diserahkan kepada anak saudara perempuannya yang juga ahli perniagaan, dan 20% lagi diagihkan sama rata kepada anak-anaknya dengan anak saudara perempuannya sebagai pemegang amanah.

Tanah pusakanya seluas 10 ekar di pinggir Putrajaya dibahagikan sama rata kepada anak-anak perempuannya (2 orang) dan 2 ekar untuk anak saudara lelakinya yang juga pemegang amanah untuk anak-anak perempuannya.

Anak-anak lelakinya yang berumur 14 dan 10 tahun, diberikan tanah 15 ekar seorang dengan saudara lelakinya sebagai pemegang amanah. Saham-sahamnya diserahkan kepada anak-anaknya dan dibahagikan mengikut hukum syarak, dan diuruskan oleh saudara perempuannya yang diberi 20%.

Wang tunainya di bank persendirian diamanahkan kepada kakaknya untuk menampung pembiayaan anak-anaknya jika isterinya tidak berkahwin lagi.

Jika isterinya berkahwin lagi, beliau meminta peguamnya meminta mahkamah memberikan hak penjagaan anak-anaknya kepada kakaknya. Rumah dan tapak rumahnya diwakafkan untuk anak-anak yatim Islam dan sebuah surau, dan hendaklah diserahkan kepada Majlis Agama Islam. Harta-hartanya yang lain iaitu 2 buah kereta diberikan kepada adik lelakinya yang ketiga dan kelima; manakala baki tanah 20 ekar dibahagikan sama rata kepada adik-adik dan kakaknya.

Setelah selesai wasiat tersebut dibaca, isterinya membantah keras kerana tiada satu pun harta yang diserahkan kepadanya melainkan sebuah proton saga yang tidak dimasukkan dalam wasiat tersebut (yang memang digunakan oleh isterinya).

Belum sempat isterinya terus membantah, peguam Allahyarham membacakan satu kenyataan mengenai isterinya yang terkandung dalam wasiat itu.

"Isteriku tidak akan kuberikan apa-apa kecuali pengampunan. Terlalu banyak dosanya kepadaku. Maka pengampunan adalah hadiah yang paling berharga."

"Tidak pernah aku merasa masakannya sejak mula berkahwin walaupun pernah aku suarakan. Tiada belas kasihan terhadap aku, baik semasa sakit apatah lagi jika aku sihat."

"Herdik dan tengking kepada aku dan anak-anak adalah lumrah. Keluar rumah tidak pernah meminta kebenaran daripada aku. Makan dan minum anak-anak adalah tanggungjawab bibik (pembantu rumah). Kain bajuku tidak pernah diuruskan, dan yang paling menyedihkan, tiada mahunya dia mendengar pandangan dan nasihatku untuk kesejahteraan rumahtangga."

"Kebahagiaan aku selama ini hanya dengan amalanku, tugas seharianku, anak-anakku dan adik-beradikku, terutama kakakku (yang sebagai pengganti ibu)."

Peguam Allahyarham membacakan kenyataan itu, barulah penulis faham mengapa balu Allahyarham begitu meratap dan merungut semasa berada disisi jenazahnya.

Marilah kita renungi bersama. Semoga dengan apa yang terjadi diatas, akan memberikan satu pengajaran yang berguna kepada kita sebagai umat Islam...

**She should be thankful... she got the forgiveness from her husband**


Sumber:  beritahariann.blogspot.com

You Might Also Like

1 comments

  1. 안녕하세요~hi we are twinscraflife! We sell handmade products such as phone cover, ear plug, pouch, bag, bookmarks! All are very unique and are customizable^^ 감사합니다~ please visit us at http://twinscraftlife.blogspot.com/

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Cbox

Subscribe