DALAM MISI MEMANJANGKAN RAMBUT

Tuesday, April 01, 2014

Assalamualaikum...w.b.t.



Salam keberkatan buat para pembaca semua. Pagi ni kita bercerita berkenaan rambut pula. Rambut adalah mahkota wanita. Oleh itu amatlah penting menjaganya walaupun kita bertudung. Ana dalam misi memanjangkan rambut...hehehe. Lepas tu tercari-carilah petua memanjangkan rambut sambil tu nak menjaga kecantikannya biar berkilau laksana bulan purnama...hahaha.






Tercari-cari kat intenet, ni lah hasilnya, jomm baca seterusnya...

Antara nutrien yang amat diperlukan rambut untuk pertumbuhan adalah protein, besi, ferum, vitamin B, vitamin C, zink dan lain-lain lagi.

Mudah saja untuk dapatkan nutrien ini. Anda wajib amalkan makanan yang boleh membantu pertumbuhan dan kesihatan rambut anda seperti:





1. Bayam

2. Telur

3. Kacang merah, hijau, soya dan lain-lain

4. Kekacang seperti walnut, badam, kacang tanah dan lain-lain

5. Ikan Salmon

6. Ubi Keledek

7. Biji Bunga Matahari

8. Lobak Merah

9. Daging lembu

10. Oat


Kenapa anda harus amalkan makanan di atas?


Sebab utamanya adalah makanan tersebut mengandungi sumber vitamin, mineral dan nutrien yang amat diperlukan untuk pertumbuhan dan kesihatan rambut.

Nutrien yang terkandung di dalam makanan tersebut membantu mengawal dan merawat masalah keguguran rambut yang anda alami.


Yang ini pula adalah petua-petua tradisional yang boleh diamalkan dengan mudah dan selamat





Petua 1 :: Mengelakkan Rambut Gugur ::


Dapatkan beberapa helai daun lidah buaya dan daun bunga raya. Ramas atau mesin hingga lumat dan lumurkan di atas kepala selama lebih kurang satu jam dan di cuci bersih.Ulangi beberapa kali selama seminggu. InsyaAllah pasti membuahkan hasil.
Daun bunga raya bertindak melembutkan rambut dan lidah buaya pula boleh menyejukkan serta menyamankan kulit kepala. Ini dapat mengelakkan rambut gugur dan bertindak sebagai perapi rambut.


Petua 2 :: Elak Rambut Gugur-Rambut Lembut Dan Harum ::


Campurkan air asam jawa dan santan ke dalam sebuah bekas. Masukkan beberapa kuntum bunga kenanga atau bunga-bunga wangi. Basuh rambut menggunakan campuran tersebut. Rambut akan berbau harum tanpa di syampu.


Petua 3 :: Rambut Berminyak ::


Campurkan sedikit syampu bersama kuning telur di dalam semangkuk air suam dan cucilah rambut seperti biasa. Lakukannya dua kali dalam seminggu. InsyaAllah masalah rambut berminyak akan dapat diatasi.


Petua 4 :: Masalah Rambut Kering ::


Rawatan minyak panas amat sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah ini. Caranya ialah panaskan minyak (minyak sayuran) kemudian lumurkan pada rambut menggunakan jari. Kemudian tekupkan kepala dengan tuala yang diwapkan. Biarkan dalan 20 minit dan bersihkan.


You Might Also Like

2 comments

  1. menarik... huhu.. xde r beli syampu mahal2 pasni.. cmne plak kalau xnk jggut gugur??

    ReplyDelete
  2. nnt kilang syampu tutup plak...hehehe, klau janggut..cheq blum pi belajaq lg..blum ada keperluan gitu...kakaka

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Cbox

Subscribe