SARAPAN SEGERA

Monday, April 14, 2014

Assalamualaikum w.b.t..


Percaya atau tidak pagi ni kita bersarapan dengan oat segera...rasa macam baby pulak..hahaha..tapi tekak ni memang melayu habiss...nak cari gak nanti roti canai ke apa ke...hehehe..sabar jea laa, telan yang ni dulu. Nak cepat pagi ni tak sempat buat pape...tapi sempat pulak update blog kan...sweet pulak..hihihi. Okey, enjoy your breakfast yea!!

gambar ni Ana cilok - bukan gambar sebenar, tak sempat nak ambik

Kebaikan Oatmeal

1. Menurunkan kolesterol
Oatmeal merupakan sumber makanan yang kaya serat larut, yang juga ditemui pada epal, pir dan prunes. Serat larut boleh menghalang badan dalam penyerapan kolesterol LDL, yang biasa dikenali sebagai kolesterol jahat. Satu cawan dan setengah oatmeal mengandungi lebih daripada lima gram serat, yang cukup untuk mengurangkan tahap kolesterol anda.

 2. Mengurangkan risiko hipertensi 
Kandungan serat yang tinggi pada oatmeal tidak hanya menawarkan manfaat kesihatan terhadap jantung, tetapi juga penurunan risiko tekanan darah tinggi. Sebuah rekomedasi untuk wanita menopause, yang cenderung berisiko mengalami hipertensi, harus makan sekurang-kurangnya enam hidangan oat atau bijirin lain setiap minggu. Kajian menunjukkan bahawa lelaki boleh boleh mengurangkan risiko gagal jantung jika mereka makan satu mangkuk bijirin gandum atau oatmeal, per hari. 

3. Tinggi antioksidan 
Oatmeal mengandungi jenis khusus dari antioksidan yang disebut avenanthramide . Antioksidan ini mampu melawan radikal bebas yang menyerang HDL atau dikenali sebagai kolesterol baik. Di samping itu, kompaun ini juga melindungi kolesterol jahat (LDL) daripada proses pengoksidaan, yang mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. 

4. Mencegah pengerasan arteri 
Avenanthramides tidak hanya melindungi terhadap penyakit jantung, namun sebatian antioksida ini juga mampu mencegah arteri daripada pengerasan. Avenanthramides bekerja dengan menekan pengeluaran molekul yang membolehkan untuk mencegah pengerasan dinding arteri. Kajian telah menunjukkan bahawa wanita menopause yang makan enam hidangan bijirin utuh seminggu dapat mengurangkan risiko berkembangnya aterosklerosis. Ateroskleorosis adalah keadaan di mana terjadi penumpukan plak di sepanjang lorong-lorong saluran darah dan melambatkan perkembangan stenosis, yang menyebabkan lorong-lorong daripada arteri menyempit. Manfaat oatmeal bagi kesihatan kardiovaskular akan menjadi lebih besar bila berpasangan dengan vitamin C. 

5. Mencegah perkembangan kanser payudara
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa wanita yang mengambil dalam jumlah tinggi serat mempunyai penurunan risiko terkena kanser payudara, terutama jika berasal dari serat gandum. Serat tidak larut dalam bijirin utuh akan menyerang karsinogen dan menurunkan kadar estrogen dalam tubuh, sehingga melindungi tubuh dari perkembangan kanser. Sebuah kajian di Inggeris mendapati bahawa wanita pra-menopaus mengalami penurunan risiko kanser payudara sebanyak 41 peratus hanya dengan makan serat dari biji-bijian atau bijirin utuh. 

6. Mencegah pembangunan diabetes 
Selain kaya serat, oat merupakan sumber magnesium, yang mampu mengatur insulin dan kadar glukosa. Berbagai penemuan telah menunjukkan bahawa, selama lapan tahun, perempuan yang makan diet kaya bijirin boleh mengurangkan risiko diabetes hingga 31 peratus. Untuk mendapatkan manfaat yang optimum, anda boleh menambah susu ke dalam oatmeal. Tambahan dari susu rendah lemak juga boleh menurunkan risiko diabetes. 

7. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh
Oatmeal mengandungi beberapa jenis serat yang disebut beta-gluten serat. Serat ini mampu melindungi anda terhadap penyakit jantung dan juga menaikan sistem imuniti. Hal ini membantu sel-sel kekebalan tubuh dalam mencari dan memperbaiki kawasan pada bahagian tubuh yang diserang jangkitan bakteria. 

8. Mencegah obesiti 
Makan makanan untuk tidak mendapatkan suara berat seperti jenis diet yang sempurna, kan? Kerana oatmeal sangat kaya serat, itu akan membuat anda lebih penuh untuk jangka masa yang lebih lama. Serat akan meningkatkan kelikatan isi perut sehingga akan memakan masa lebih lama untuk mengosongkan. Merasa penuh untuk jangka masa yang lebih lama juga akan menghalang keperluan untuk makanan ringan makanan manis atau masin sepanjang hari. Kajian telah menghubungkan rendahnya risiko obesiti pada anak-anak yang rutin makan oatmeal. 

9.Boleh dikonsumsi untuk pesakit celiac. 
Dewasa dan anak-anak yang menderita penyakit celiac umumnya tidak boleh mengambil gluten (suatu sebatian protein yang terdapat pada bijirin), namun penyelidikan menunjukkan bahawa mereka boleh makan oatmeal walaupun mengandungi sedikit gluten. Celiac adalah sindrom malabsoprsi di mana usus tidak mampu menyerap nutrisi makanan.


P/S: Sebanyak manapun kebaikan-kebaikan yang diutarakan, perut ni tetap degil...aiiyooo sabar jea laa...

You Might Also Like

3 comments

  1. salam. ini alternatif utk nasi bila demam dan tak lalu mkn..

    ReplyDelete
  2. Sekali je pernah makan oat pastu xnak dah... Rasa xselera nak makan. Hehe :)

    ReplyDelete
  3. jarang2 mkn Abe Kie..itupun sbb terpaksa..hehe
    sama larh kita Ahmad Zu Mal..biasanya selera ni x manja sgt..haha

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Cbox

Subscribe