CIRI-CIRI BAKAL SUAMI YANG PERLU DIJAUHI

Saturday, December 07, 2013

Assalamualaikum...apa khabar?? Ana harap sume sihat2. Hari ni kita citer sket bab lelaki playboy...
Kahkah..ni mesti bab citer pukul 7:00 tu kan...haaa, pandai pun.

Bila tengok citer tu kan, Ana rasa cam geram jer...Hishh!! memang nak kena lelaki ni, asyik buli isteri dia jer...Korang esok2 kalau nak cari suami, cari la yang mithali err. Bak kata orang, sejuk mata memandang....hehehe. Jangan pakai terima bulat2 jer walaupun muka dia hensem ke apa ke...

Korang...memang kita sedar yang lelaki ni spesies yang makin pupus & terancam gitu...haha, da macam dinasour zaman batu plak...tapi disebabkan kepupusan tersebut jangan dijadikan alasan korang main rembat jer ape yang ada depan mata. Bawa bertenang & bersabar...tak lari gunung dikejar...kihkih. Sebelum terima, kena ada ujian kecemerlangan dulu. Tanye dulu Band berapa err??


Baru dapat tadi kat pasar borong....kehkehkeh


 Inikah dikatakan bakal2 imam??


Kenali Ciri2 Lelaki Bakal Imam Anda


Ada yang alim tapi kuat cemburu,
Ada yang sporting tapi kedekut,
Ada yang tak lokek duit tapi mata keranjang,
Ada yang baik dan setia tapi hot tempered,
Ada yang caring tapi laki orang,
Ada yang single tapi kuat terajang,
Ada yang hensem tapi bajet bagus.


Di kategori manakah pasangan anda?? Ana tak ada pengalaman, jadi sama2 lah kita baca apa yang Ana dapatkan ni....


Keturunan Alien - Beware!!


Yang ni 4 hari 4 malam pun tak habis bersikat lagi...macam mane nak tolong masak nasi...

Ikut sunnah ni...bagus...tapi single & available lagi ker pakcik ni??

Kalau Boleh Jauhkan Lelaki2 Ini


Lelaki player - playboy ler tu. Bertukar pasangan setiap jam...amboi! melampau betul.
Lelaki spesies mulut murai - haa...yang ni memang menyakitkan hati.
Lelaki murahan - haha...ingat perempuan jer murahan, dorang ni malas keje & mengharapkan duit kaum hawa. Mula2 duit mak...lama2 duit isteri lak.
Lelaki mulut madu - kalau korang nak tau, yg ni dah gerenti tak payah beli gula punya...rumah sentiasa penuh ngan semut. Asyik mengayat jer keje nya.
Lelaki pisau cukur - yang ni Ana tak tau, korang kalau da terkena, korang tau la.
Lelaki yang suka test market - konon2 hot la tu, kat wall fb bergaya ala2 artis gitu.
Lelaki kaki lepak - kalau boleh beware yang ni sebab sure 24 jam tak lekat kat rumah punye. Duit habis kat atas jalan jer.
Lelaki gila motor & kereta - yang ni no komen sebab lelaki berduit jer yang mampu nak tayang kereta dorang. Even kat wall pun, bubuh gambar kereta...korang ingat sendiri punye ke, entah2... pinjam.
Lelaki bajet hot (dulu2 panggil perasan) - 24 jam ngan hp canggih dia ke hulu ke hilir, konon dia sorang mampu beli. Kalau berjalan sentiasa tenguk cermin, takut rambut serabai.
Lelaki panas baran dan suka naik tangan - kalau korang nak jugak, mesti belajar salah satu seni mempertahankan diri, kalau tak, retak tulang korang. Boleh bukak gelanggang kat dalam rumah korang...anak2 jadi penonton.
Lelaki touch & go - kalau ayat jiwangnya (habis manis sepah dibuang), haha...ini paling bahaya, faham2 sudah la...Tak lama...bagi sembilan bulan jer...nampak la hasilnya tu.
Lelaki yang tidak hormat orang tua - korang sayang makayah korang tak? Korang tentu ada jawapan bagi yang ini.
Lelaki pengotor - nak mandi sekali sehari pun susah. Stoking dia korang jangan dekat err...nanti masuk ICU plak.
Lelaki suka mengongkong - no idea, agaknya nak kuar rumah beli belacan pun dia tak kasi...hehe.
Lelaki suami orang - no 2 kena elakkan takut perang dunia...haha...abis no 1 yang mana??
Lelaki lupa Tuhan - yang sangat2 penting antara semua..keharmonian sesebuah keluarga bermula dari kekukuhan ajaran dan didikan Islam yang diterapkan dalam diri..Panduan mencari pasangan dalam ISLAM juga amat menekankan soal agama kan? So, kalau seorang lelaki tu lupa tuhan, lupa agama, lupa solat..macam mana dia nak didik dan imamkan isteri dan anak-anak dia suatu hari nanti? Lelaki yang lupa Penciptanya pasti mampu untuk meninggalkan kita..


Bakal Imam terbaik!! Biar tak hensem, tak per...asalkan tau tanggungjawab. Anak sape lah ni yer??

Tapi perlu diingatkan kepada kaum hawa sekalian, bahawasanya....tiada satu makhluk pun di dunia ni yang dilahirkan sempurna. Jadi pandai2 la korang buat pilihan, yang mana terkurang tu, cover2 la..perbaiki diri. Contohi peribadi Rasulullah SAW. Hiduplah dengan saling bertolak ansur, bukan tolak menolak mencederakan satu sama lain.

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)


Indahnya Menikah Tanpa Pacaran


Itulah janji Allah S.W.T buat semua manusia. Seandainya kita menginginkan isteri atau suami yang baik, kita haruslah terlebih dahulu menjadi seorang yang baik. Tak mungkin seorang yang baik akan mendapatkan wanita yang tidak baik atau sebaliknya. Seandainya anda masih meragui kalimah Ilahi, kalimah siapakah lagi yang tinggal untuk anda ikuti?

Kalau macam tu, tak nak lah kahwin dulu. Saya nak memperbaiki diri sampai layak mendapat suami atau isteri yang lebih baik. Astaghfirullahal'adzim, bertapa buruknya pandangan seperti ini.

Rasulullah SAW bersabda, “Jika seorang hamba menikah, maka telah sempurnalah setengah agamanya. Maka hendaklah dia bertakwa kepada Allah pada setengah yang lain.” Jika menikah itu menyempurnakan setengah dari agama, maka seorang yang belum menikah bererti belum sampai separuh pun keimanan yang ada di dalam dirinya. Fikir-fikirkan lah.


Wallahu a'lam







You Might Also Like

6 comments

  1. Moga di berkati Allah dan mendapat jodoh yg soleh amin :D

    ReplyDelete
  2. Aamiin...Ya Allah!! doa tuk Time Traveller jgak..

    ReplyDelete
  3. Moga jodoh yg baik2 ye...amin...
    Cm ne progress blog lepas GA ni..ok x

    ReplyDelete
  4. Aamiin...Alhamdulillah, ada kemajuan nampaknya.. =D

    ReplyDelete
  5. terbaca entri ni...
    Semoga dijauhkan la dgn lelaki yg mcm tu ya....
    Moga dpt suami yang bertanggungjawab...

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Cbox

Subscribe